Статті

Друк

ТИПІКОН: Про поклони і молитву церковна постанова

 

tipikon-250x250Не даремно, ні як-небудь про святі поклони і молитву міркували святі отці, і Церкві устав передали: але розуміння маючи у святих поклонах і молитві, з правильною думкою плід мати будемо.Але спочатку про великі поклони скажемо, які у святу велику Чотиридесятницю посту і в інші пости виконуються, як раніше вашій любові означили, з древніх хартійних святих книг переписавши, і від тих, хто у цьому досвід має взнали, які називаються великими поклонами, і який образ виконання їх, коли з молитвою святого Єфрема виконуються. Бо коли наблизиться час святим великим поклонам бути, тоді кожен, піднісши руки, а разом чуттєві очі, і очі розуму підводить до Бога…

Також молитву починає з умилінням і страхом Божим, якщо ж має дар сліз, то й  так молиться молитвою святого Єфрема, промовляючи: «Господи і Владико життя мого…», стоячи прямо, і неухильно споглядаючи до Бога душевно і тілесно. І, звершивши молитву, робить поклон великий, наскільки можливо головою до землі довести. Так поклонившись і ставши прямо, направившись, як і раніше, душевно і тілесно споглядаючи до Бога, молиться, промовляючи другу частину молитви святого Єфрема: «Дух же доброчесності…». І, закінчивши, знову робить поклон великий, як раніше вказано. І, поклонившись вдруге, промовляє третю частину молитви святого Єфрема: «Так, Господи Царю, дай мені бачити провини мої…». І, звершивши її, знову робить третій поклін великий.  Відразу за цими  про інші дванадцять починаємо писати, які … легкими (малими) називаються (звершуються з молитвою «Боже, очисти мене грішного і помилуй мене»). …наскільки може людина, прямо стоячи, поклонитися, не падаючи на коліна, ні голову нахилити до землі, і це є образ легкого поклона.

Тому, коли хто з вас хоче святих отців передання зберігати, і у святій церкві благочинно звершити молитву і поклони, якщо предстоятель – нехай не буде нестаранним нітрохи у них, чи якщо причетник, або проста людина – нехай зважає: де написано великий поклон, нехай звершує великий без поспіху, після промовляння святої молитви, зі страхом Божим. А де просто поклон написано, то нехай робить просто поклон, як раніше описано, і не разом з молитвою, але спочатку молитву, і по молитві поклони.

І не так, як деякі, що не підкоряються святих отців переданню, ні на власному досвіді не знаючи, ні святою молитвою добре не розуміють молитися, але поклоняються тільки згорбившись, трохи підвівшись і  хрестячись, головою киває, і тим своїм безчинням ніби чин виконує переданих від отців поклонів: ні молитвою, розумом і ні душевно до Бога не молиться, але швидко згорбившись, звершує суєтні свої поклони, так і молитву святого Єфрема, як несамовитий спішить проговорити. Також і всі молитви поспішає з поклонами звершити, і від тих неправдивих безчесних поклонів, і від безумного моління свого встане як юродивий (безумний), ні сам себе не розуміє, що робив, ні дивляться на предстоятеля церкви, але один одного попереджує, метушаться як тростина, що вітром хитається, не дивлячись на краще, не бажаючи навчитися: але хто як учинив свій звичай, так і утверджується.

Страшно, але кажу, щоб, не знаючи отцівської постанови, не підпали під заборону, яка читається в православну неділю Святого посту, соборну (постанову) Святого Сьомого Вселенського собору: Все що, крім церковного передання і вчення, і зображення святих і приснопам’ятних отців оновлене або після цього звершене – анафема.

Типікон, розділ 49 Про Чотиридесятницю.

(Про поклони і молитву церковне законоположення)

http://georg-monastyr.rv.ua/typikon-pro-poklony-i-molytvu-tserkovna-postanova/